Denk je dat de beste strategie draait om beter zijn dan je concurrent? Think again. In een wereld vol copycats en middelmaat gaat het niet om beter zijn, maar om anders zijn. Claimen dat je beter bent dan de rest? Daar val je niet mee op in de massa. Dat is veilig, voorspelbaar. Succesvolle merken onderscheiden zich doordat ze het simpelweg anders doen dan de massa. Dus, wil jij echt opvallen met je merk? Dan heb je twee keuzes:
- Ben je een bedrijf dat het normale vreemd maakt? (type A)
- Of ben je een bedrijf dat het vreemde normaal maakt? (type B)
Type A:
Maak het normale vreemd
Dit is waar de meeste bedrijven onder vallen. Je verkoopt iets wat iedereen verkoopt: auto’s, sokken, software, de standaard producten die de wereld al kent. En laten we eerlijk zijn – niemand zit te wachten op nóg een versie van wat er al is. Wat je nodig hebt, is iets onverwachts. Iets wat het gewone spannend maakt.
Loopt jouw merk het risico te verdwijnen in een massa van vergelijkbare merken? Dan ligt er een kans om de heersende standaard in de branche te doorbreken. Voeg iets geks toe. Wees gedurfd, wees onverwacht en schud de boel op. Neem Ben & Jerry’s als voorbeeld: ijs is zo oud als de weg naar Rome, maar met bizarre smaken en gekke namen zoals "Chunky Monkey" maakten zij van een simpel product iets ongewoons – en voilà, het werd een cultfavoriet.
ZO MAAK JE HET GEWONE ONGEWOON:
Stop met proberen beter te zijn dan je concurrenten. Ga voor anders. Vraag jezelf af: wat doet mijn concurrentie op de automatische piloot? En hoe kan ik dat totaal anders aanpakken? Door te breken met de norm en het normale vreemd te maken, speel je in op de nieuwsgierigheid van mensen. Je haalt ze uit hun comfortzone en prikkel hun brein: "Waarom heb ik dit nooit eerder gezien?"
Type B:
Maak het vreemde normaal
Heb jij iets compleet nieuws in handen? Een product of dienst die de wereld nog niet eerder heeft gezien? Dan moet je het vreemdste idee vertrouwd laten voelen. Je moet mensen laten snappen waarom ze het willen. Het vreemde normaal maken, dat is je doel.
Ben jij dit type merk? Dan is dit niet het moment om nóg vreemder te gaan doen – hier moet je jezelf simpel en aantrekkelijk maken voor de massa. Kijk naar Tesla, Uber of Airbnb. Deze bedrijven vroegen klanten om iets compleet anders te doen: elektrisch rijden, een taxi via een app bestellen of slapen in het huis van een vreemde. Geen gemakkelijke concepten. Maar door het toegankelijk en zelfs aantrekkelijk te maken, transformeerden ze het vreemde in een mainstream optie.
ZO MAAK JE HET VREEMDE MAINSTREAM:
Heb je een product of dienst dat afwijkt van de norm? Perfect. Nu is het tijd om de barrières weg te halen. Maak het begrijpelijk, aantrekkelijk en geef mensen het vertrouwen iets nieuws te proberen. Je wilt dat ze denken: "Waarom gebruik ik dit nog niet?”. Voor je het weet, is jouw idee de nieuwe standaard.
Aan de slag:
Welke strategie kies jij? Maak je het normale vreemd of het vreemde normaal? Wat je ook kiest, doe het anders. Wees niet bang om de markt op te schudden zoals Oatly dat bijvoorbeeld deed. Door proberen beter te zijn, verdwijn je in de grijze massa aan merken. Wil je laten zien dat jouw merk geen kopie is? Durf je kop boven het maaiveld uit te steken en doe het anders dan de rest.
17 september 2024
Geschreven door: Marysa Vos
Bron: No Bullsh*t Strategy - Alex M H Smith